Hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, en terugbrengen.


Lenen & terugbrengen

Hoeveel en hoelang mag ik lenen?

  • Met een abonnement kun je 15 items tegelijk lenen, die je 3 weken mag houden.
  • De uitleentermijn voor boeken en luisterboeken is drie weken en gratis. 
  • De uitleentermijn voor tijdschriften is één week.
  • Toptitels worden voor twee weken uitgeleend tegen betaling van € 1,50.
  • Geleende materialen kun je 2 keer verlengen, tenzij ze gereserveerd zijn.

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je levert jouw geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie. Vergeet hierbij niet om op de innamebon te controleren of alle ingeleverde titels vermeld staan. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je dat direct melden bij een medewerker.

Je kunt geleende materialen in Voorschoten of in Wassenaar inleveren. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar je het materiaal geleend hebt.

Als je materialen te laat inlevert wordt er te laat-geld berekend.

Hoe voorkom ik dat ik te laat ben?

Heb jij je al aangemeld voor onze gratis Nooit-meer-te-laat-service?

Hiermee krijg je enkele dagen voor het verstrijken van de uitleentermijn
een e-mailbericht. Zo kun je op tijd jouw geleende materialen inleveren.
Of je verlengt de geleende materialen indien mogelijk; dat kan 24 uur per
dag, elke dag van de week via Mijn menu.

Wat houdt de nooit-meer-te-laat-service precies in?

Je ontvangt vlak voor het verstrijken van de uitleentermijn van jouw materialen een e-mailbericht van de Bibliotheek.

Je kunt deze service zelf aanvinken in Mijn menu:

  • log in op Mijn menu
  • ga naar "Mijn gegevens"
  • ga naar het kopje "Berichtvoorkeuren
  • "klik bij 'Inleverattentie' op 'Wijzigen'

    Een e-mailadres is voor deze service verplicht.

Je kunt de nooit-meer-te-laat-service aanzetten wanneer je maar wilt.

Let op: Je blijft wel altijd zelf verantwoordelijk voor het op tijd inleveren. Lever je toch de materialen te laat in, dan moet je te laat-geld betalen.

Is er een haal- en brengservice voor ouderen?

Voor mensen die niet meer in staat zijn zelf naar de bibliotheek te komen,
is er Bibliotheek aan Huis

Eenmaal per zes weken brengt een boekenbuddy een nieuwe voorraad boeken en/of luisterboeken en neemt de oude weer mee. Je kunt zelf aangeven waar jouw voorkeur naar uitgaat.

Aan de Bibliotheek-aan-huis-dienst zijn geen extra kosten verbonden. Je betaalt alleen het lidmaatschap van de bibliotheek.


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt verlengen op onze website of via de Wise app.

Verlengen via de Wise app

  • Klik hier voor meer informatie.

Verlengen op onze website

  • Om je materialen te verlengen, log je in op Mijn menu.
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
  • Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan.
  • De nieuwe leentermijn gaat direct in op het moment dat je verlengt en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum.
  • Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Bij de titel staat vermeld waarom deze niet verlengd kan worden.
  • Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen.
  • Scroll helemaal naar beneden en klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’.
  • Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn.
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’ om te controleren of alle materialen die je wilde verlengen, ook verlengd zijn.
  • Na het verlengen ontvang je het e-mailbericht 'Resultaat verlenging'. Hier zie je het resultaat van jouw verlenging.
  • Als de inleverdatum verstreken is kun je verlengen, maar er wordt dan te laat-geld berekend.
  • Inleveren en opnieuw lenen op dezelfde dag, wordt als een verlenging gezien.

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

  • De datum van de geleende materialen kun je twee keer verlengen met drie weken, mits de materialen niet gereserveerd zijn. Met uitzondering van TopTitels.

Betalen

Wat betaal ik als ik te laat ben?

  • (Luister)boek            € 0,20 per dag
  • Tijdschrift                 € 0,20 per dag
  • Toptitel                     € 0,30 per dag
  • DVD                         € 0,50 per dag
  • Game*                     € 0,30 per dag
  • Speelleermateriaal*  € 0,20 per dag

*in vestiging Voorschoten

Kan ik 'rood staan'?

  1. Indien materialen na 60 dagen na het verstrijken van de inleverdatum niet zijn geretourneerd,
    worden de materialen als vermist beschouwd en ontvangt de lener een rekening voor het
    vergoeden van de materialen.
  2. Wanneer er een boetebedrag open staat vanaf € 5,- of hoger wordt de lener op de hoogte
    gesteld.
  3. Wanneer er een boetebedrag open staat van € 10,- of hoger, wordt de lener op de hoogte
    gesteld, en wordt de lenerspas geblokkeerd tot de rekening is voldaan.
  4. Elke rekening wordt verhoogd met administratiekosten.
  5. Zo nodig wordt een incassobureau ingeschakeld: de kosten hiervan zijn voor rekening van de lener.

Kan ik voor mijn gezinsleden betalen?

In Mijn Menu en de Wise-app kunt u via één account ook voor andere gezinsleden verlengen/betalen. Hiervoor moeten machtigingen aangemaakt worden. Zijn de machtigingen aangemaakt in de Wise-app, dan zijn deze ook te gebruiken in Mijn Menu en omgekeerd. 

Hoe zet ik tegoed op mijn pas?

  • Log in op Mijn menu
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op de blauwe balk ‘U kunt in het overzicht van uw winkelmandje tegoed bijstorten’
  • Vul het bedrag in
  • Klik op Bijstorten
  • Klik op ‘Betalen met iDEAL’
  • Kies uw eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • U kunt ook na inloggen direct naar het winkelmandje gaan om een tegoed te storten.

Hoe betaal ik via iDeal?

Een openstaand bedrag lager dan € 1,00 kunt u via iDEAL betalen door het bedrag aan te vullen tot € 1,00 of meer.    

  • Log in op Mijn menu
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op ‘Betalen geselecteerde posten’
  • Het bedrag wordt standaard aangevuld tot € 1,00
  • U klikt op ‘Betalen met iDEAL’ om te betalen
  • Het aangevulde bedrag wordt als tegoed op uw pas gezet
  • Kies uw eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • Na betalen en afsluiten van Mijn Menu is uw pas direct gedeblokkeerd
  • Het bedrag dat u heeft ingevuld bij ‘Tegoed’ staat nu als tegoed op uw pas

Heeft u een openstaand bedrag en onvoldoende tegoed op uw pas, ook dan kunt u via iDEAL betalen.

  • Log in op Mijn menu
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op ‘Betalen geselecteerde posten’
  • Klik op ‘Gebruik tegoed’
  • Klik op ‘Afrekenen via iDEAL’ om het restant af te rekenen
  • Kies uw eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • Na betalen en afsluiten van Mijn Menu is uw pas direct gedeblokkeerd

Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal?

Het reserveren van materialen binnen Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar is gratis. Reserveren kan via de catalogus op onze website. Via de zoekbalk op de homepagina geef je een zoekterm in. Klik vervolgens in de resultatenlijst op de gewenste titel en ga door naar ‘Reserveren’.

Log in met je pasnummer en wachtwoord (zie: Inloggen in 'Mijn Bibliotheek', hoe werkt dat?). Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kan je ook reserveren aan de balie in de bibliotheek.

Materialen die niet in de vestiging aanwezig zijn, kunnen gereserveerd worden.

  • Voor het reserveren van materialen worden kosten in rekening gebracht als het buiten de
    vestigingen Voorschoten en Wassenaar valt. Informatie over de tarieven staat in de
    tarievenfolder en op de website (www.obvw.nl).
  • Restitutie van deze kosten vindt niet plaats, behalve als de Bibliotheek het gevraagde
    materiaal niet kan leveren.
  • Zodra het gereserveerde materiaal beschikbaar is, ontvangt de klant hiervan bericht.
  • De gereserveerde materialen dienen na ontvangst van dit bericht binnen zeven werkdagen
    opgehaald te worden.
  • Bij niet ophalen van gereserveerde materialen worden de reserveringskosten in rekening
    gebracht. 

Hoe kan ik op titels zoeken?

 

Kijk op de pagina Zoeken & vinden voor uitgebreide informatie en ondersteuning.

Hoe vraag ik materiaal aan uit andere Openbare Bibliotheken?

Als lid van de Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar kun je materialen aanvragen bij de grootste openbare Bibliotheken. Je vraagt materiaal zelf aan. Het wordt dan bezorgd bij de vestiging die jij opgeeft. Je ontvangt bericht zodra het voor je klaarligt.

Materiaal aanvragen in 10 stappen

  1. Zoek in de catalogus op de website van de Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar. Zit de titel die je zoekt niet in onze collectie, dan verschijnt de melding: 'geen resultaten gevonden voor [titel]'.
  2. Klik op 'Ook resultaten in: Landelijk'.
  3. Klik op de titel die je wilt hebben en daarna op 'Waar staat het?'.
  4. Klik vervolgens op 'Aanvragen' aan de rechterkant
  5. Vul het volledige lenersnummer in, samen met je wachtwoord. Je lenersnummer staat op je lenerspas en begint met 6105 of 1751.
  6. Kies eventueel een andere afhaallocatie
  7. Stem in met de voorwaarden door deze aan te vinken.
  8. Klik op OK
  9. Je krijgt bericht als het materiaal klaar ligt in jouw vestiging naar keuze. Je kunt het daar binnen 7 werkdagen afhalen, daarna vervalt je reservering.
  10. De uitleentermijn van aangevraagd materiaal kan niet verlengd worden.

    NB: Krijg je bij het aanvragen van materialen de melding "Niet beschikbaar"? Neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

Hoe vraag ik materiaal aan uit Universiteitsbibliotheken?

Wil je materialen aanvragen uit universiteitsbibliotheken, internationale Bibliotheken, specialistische Bibliotheken of de Koninklijke Bibliotheek? Dat kan via WorldCat Discovery. Hier lees je meer over het aanvragen van wetenschappelijke boeken met WorldcatDiscovery.



Geen antwoord op je vraag gevonden?