De bibliotheek als warenhuis voor de geest

Een mooie metafoor voor onze belangrijke rol, die ervoor heeft gezorgd dat we van doorstroomlocatie in coronatijd, zijn bevorderd tot essentiƫle voorziening. En dat we dus open mochten blijven! De bibliotheek maakt het ook in coronatijd mogelijk om onder de mensen te zijn en je te blijven ontwikkelen. Dat houd je gezond en vitaal!

En dat wordt opgemerkt. Vanaf juni 2021 laat ons ledenaantal een continue stijging zien. In een half jaar zijn we 500 leden rijker geworden! Onze boekenservice tijdens de gedwongen coronasluiting was enorm populair en misschien heeft die er wel voor gezorgd dat inwoners het lezen van boeken weer meer zijn gaan waarderen.

Ook de politiek heeft zich dit jaar unaniem achter de bibliotheek geschaard. Jarenlang was en bleef onze bekostiging onder de maat. En jarenlang hebben we met veel kunst- en vliegwerk alles in de lucht gehouden. Hebben we veel van onze mensen gevraagd, soms te veel. Maar dit jaar was de bodem bereikt. En dan zie je, is er gelukkig van alles mogelijk. Na een intensieve lobby zijn de subsidies van onze beide bibliotheken gelukkig verhoogd.

We zijn er nog niet, maar we kunnen weer een beetje bouwen en dus vooruit. Alle betaalde krachten hebben hun baan behouden en daar zijn we heel blij mee!

In dit jaarverslag nemen wij je mee in de vele mooie activiteiten en evenementen die we hebben georganiseerd, de nieuwe diensten die we hebben opgezet en de jubilea die we hebben gevierd. We blijven ons uiterste best doen een mooi programma neer te zetten en je te verrassen, ook in tijden van corona!

Mariska Koning, directeur

De bibliotheek in cijfers