Op ontdekking in de bieb

Vanwege corona hebben er tot aan de zomervakantie geen groepsbezoeken plaatsgevonden en lag het klassikaal ruilen stil. Scholen ontvingen themacollecties zodat er toch boeken op school waren en de kinderen toch in contact bleven met leesboeken en de bibliotheek. Na de zomervakantie kwamen de groepsbezoeken en het klassikaal ruilen weer op gang.

Nationale Voorleeswedstrijd

In samenwerking met Bibliotheek Bollenstreek organiseerden wij in februari de voorronde van de Nationale Voorleeswedstrijd. Negen deelnemers van basisscholen uit Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar streden om een plekje in de volgende ronde. Dit jaar was alles anders en de deelnemers lazen online voor aan de jury in plaats van in de filmzaal in Bibliotheek Wassenaar. De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de bibliotheken om het leesplezier in groep 7 en 8 te stimuleren.

Kinderboekenweek – Worden wat je wil

De Kinderboekenweek 2021 stond in het teken van Worden wat je wil waarbij kinderen alle beroepen kunnen worden die ze willen en alvast kunnen dromen over later. De Kinderboekenweek is de grootste leesbevorderingscampagne voor kinderen in Nederland en heeft als doel zoveel mogelijk kinderen te enthousiasmeren om boeken te lezen. In de bibliotheek organiseerden we twee leuke Science workshops, Later word ik astronaut en Later word ik wetenschapper waarbij kinderen proefjes deden en zelfs hun eigen slijm maakten!
De Gouden Griffel ging naar Pieter Koolwijk, met het boek Gozert.
De Gouden Penseel werd gewonnen door Ludwig Volbeda voor het boek Hele verhalen voor een halve soldaat.

Workshop Creatief Schrijven: Durf te dichten

Nieuw in het schooljaar 2021-2022 was de workshop Durf te Dichten. In deze workshop draait het niet om de punten, komma’s of grammatica, maar om het gebruik maken van je zintuigen. Spelenderwijs verzamelen de leerlingen materiaal voor de basis van hun gedicht. Elke leerling schrijft op deze manier creatief een eigen triolet over zijn of haar favoriete plek en ervaart dat een gedicht niet per se hoeft te rijmen.

WOLK - Gedichten komen ook tot leven in de bieb

In de bibliotheek konden de leerlingen zelf verder met gedichten. Door de gratis ‘Wolk’ app te downloaden en te activeren bij de totem, zien zij vijf gedichten om zich heen tot leven komen via augmented reality.

Vissen knutselen

Begin september ontstond in Bibliotheek Wassenaar een heus waterballet door een scheur in het aquarium. Duidelijk werd dat het aquarium een belangrijke publiekstrekker is en dat er een nieuw aquarium moest komen. Omdat de Bibliotheek geen financiële middelen hiervoor had, heeft de Stichting Vrienden van de Wassenaarse Bibliotheek toegezegd de kosten voor het nieuwe aquarium op zich te nemen.
Na het stukgaan van ons aquarium zijn de vissen gelukkig gered en verblijven ze in quarantaine totdat ze weer terug mogen komen. Om te zorgen dat het aquarium niet helemaal leeg blijft tot die tijd, zijn veel kinderen komen knutselen in de herfstvakantie. Ons aquarium hangt nu vol met de mooiste (papieren) vissen!

Ontdektuin

34 basisschoolklassen zijn op groepsbezoek geweest in de Ontdektuin achter Bibliotheek Voorschoten. In deze tuin leren basisschoolleerlingen uit Voorschoten en Wassenaar alles over de natuur. Dit jaar leerden de kinderen alles over appels, champignons, tuinieren en het ecosysteem om ons heen. Inschrijven voor deze lessen gebeurt via het scholenaanbod van de bibliotheek.
In de feestmaand december organiseerden we samen met Joske van de Ontdektuin een workshop kerstlichtsnoer maken en een workshop kaarsen maken. Kinderen van 3 tot 9 jaar knutselden zelfstandig, of onder begeleiding van een ouder ‘from scratch’ hun eigen kerstlichtsnoer of kaars die ze vervolgens mee naar huis mochten nemen.

Sinterklaasactie – Sintvoorieder1

Op verzoek van de gemeenste coördineerde de bibliotheek de Sinterklaasactie voor de minima in Voorschoten en Wassenaar. In Voorschoten kregen 115 kinderen hierdoor cadeautjes van Sinterklaas, in Wassenaar waren dat 106 kinderen. De Sinterklaasactie is een samenwerking van Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar, Gemeente Voorschoten, Gemeente Wassenaar en Sintvoorieder1.

Sinterklaassneldichter

In december schoot bibliotheekvrijwilliger Eline den Boer diverse mensen, van jong tot oud, te hulp met het schrijven van hun sintgedicht. Terwijl ze wachtten, schreef zij vliegensvlug de leukste gedichten!

Voor een verhaaltje voor je klasgenoot, familielid, of collega op rijm
Moet je natuurlijk in de bieb zijn!
De hulp-Sint zit daar dan namelijk klaar,
Een kort gedicht voor wie dan ook, je zegt het maar!
Je kunt even in de bieb rondlopen of boodschappen gaan doen
Het gedichtje is zo af en kost je geen poen!

Groeps- en klassenbezoeken 2021

Groei en ontwikkeling

Vorige

Naar de film opeens heel bijzonder