Hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, en terugbrengen.


Lenen & terugbrengen

Hoeveel en hoelang mag ik lenen?

Het hangt af van het abonnement dat je hebt. Per abonnement verschilt het aantal titels dat je kunt lenen.     Bieb Basis of Jeugd Basis 
Maximaal 10 materialen (Onbeperkt aantal titels per jaar) 
E-books: maximaal 10 e-books  
Leentermijn maximaal drie weken     Bieb Onbezorgd of Jongeren onbezorgd 
Maximaal 15 materialen (Onbeperkt aantal titels per jaar) 
E-books: 10 e-books per jaar 
Leentermijn maximaal zes weken     De meeste materialen leen je als lid van de bibliotheek gratis. Voor sommige materialen moet je betalen. 

Wanneer moeten mijn geleende materialen terug?

Je kunt dat op verschillende manieren te weten komen. De vervaldatum staat op de uitleenbon. Kijk  in Mijn Bibliotheek op onze website, bel naar de klantenservice of vraag het na in de bibliotheek. 

Uitleenbon 
Als je materialen leent krijg je een uitleenbon. Daarop staat de uiterste vervaldatum dat je ze weer terug moet brengen.  

Via Mijn Bibliotheek 
Log in bij Mijn bibliotheek. Daar kunt je zelf opzoeken wat je nog thuis hebt, wanneer deze materialen terug moeten en wat jouw saldo is.  

Telefonisch/klantenservice 
Bel ons tijdens de fullservice openingstijden naar bibliotheek Voorschoten 071 561 5678 of  
bibliotheek Wassenaar 070 511 3610 of stuur een e-mail. Zorg dat je het pasnummer bij de hand hebt voor een snelle afwikkeling. Gaat het om materialen die je hebt geleend uit andere bibliotheken?  Vertel dat dan aan de bibliotheekmedewerker. 

In de bibliotheek 
Natuurlijk kun je het ook navragen bij de klantenservicebalie tijdens fullservice openingstijden in de bibliotheek.  

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je levert jouw geleende materialen zelf in via de Selfservice balie. Leg je eerste boek op de zwarte plaat, in het scherm zie je een groen vinkje, dan is het boek ingeleverd en van je pas af. Hierna kun je het volgende boek op de zwarte plaat leggen. Wanneer alle boeken bij de Selfservicebalie zijn ingeleverd zet je deze in de inleverkast langs de wand, onze medewerkers zullen de boeken weer terug in de betreffende categorie kast terugzetten. 

Vergeet hierbij niet om op de innamebon te controleren of alle ingeleverde titels vermeld staan. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je dat direct melden bij een medewerker.

Je kunt geleende materialen in Voorschoten of in Wassenaar inleveren. Bij voorkeur bij de bibliotheek waar je ze geleend hebt.

Als je materialen te laat inlevert wordt er boetegeld berekend.

 

 

Hoe ontvang ik een inleverattendering?

Geef ons je e-mailadres door. Wij sturen je dan een geautomatiseerd berichtje, twee dagen voordat de uitleentermijn van je materialen afloopt. 

Geen herinnering ontvangen?
Ontvang je nog steeds geen inleverherinnering? Controleer dan je ongewenste e-mail (junk mail) folder. En voeg het e-mailadres info@obvw.nl toen aan de lijst met veilige afzenders. 

Controleer je e-mailadres
Bij de klantenservice in de bibliotheek, of via Mijn bibliotheek kun je zien welk e-mailadres bij ons bekend is. Je kunt het e-mailadres daar ook aanpassen als je dat wilt. 

Nooit meer te laat?
Dit is met een onbezorgd abonnement. Het niet ontvangen of lezen van de herinnering is geen geldige reden het materiaal niet op tijd te verlengen of in te leveren.

 

Kan ik materialen laten thuisbezorgen?

Dat kan als je niet zelf naar een bibliotheek kunt gaan, omdat je gezondheid niet goed genoeg is. We bieden ‘Bibliotheek aan Huis’ aan. Geef aan een bibliotheekmedewerker door welke soort boeken je graag zou willen lezen. Hij of zij zoekt ze voor uit. Je leent het maximaal aantal materialen van uwj ouw abonnement zonder extra kosten. Een medewerker van de bibliotheek brengt ze bij je thuis. 

Lees meer over Bibliotheek aan Huis

 

Wat is gastlenen?

Ben je lid van de bibliotheek in een andere gemeente dan Voorschoten of Wassenaar? En wil je af en toe bij Bibliotheek Voorschoten Wassenaar lenen? Dat kan. Bibliotheek Voorschoten Wassenaar is dan jouw gastbibliotheek. Met een geldige bibliotheekpas van jouw eigen bibliotheek krijg je bij Bibliotheek Voorschoten Wassenaar een Bezoekerspas. Met de geldende leenvoorwaarden van die pas. Natuurlijk kan je als lid van Bibliotheek Voorschoten Wassenaar ook gastlenen bij een bibliotheek in een andere gemeente. 

Gastlenen aanvragen bij Bibliotheek Voorschoten Wassenaar 
Neem bij je eerste bezoek aan Bibliotheek Voorschoten Wassenaar jouw bibliotheekpas en persoonslegitimatie mee. De baliemedewerker controleert of jouw pas geschikt is voor gastlenen. En maakt een Bezoekerspas voor je aan. Met de Bezoekerspas kan je lenen in al onze bibliotheken. Heb je iets geleend? Breng het dan terug bij Bibliotheek Voorschoten Wassenaar. Het lenen van e-books is niet mogelijk via gastlenen.  

Gastlenen verlengen en opzeggen  
Jouw abonnement bij Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar is twaalf maanden geldig. Het gaat in op het moment dat je als gastlener wordt ingeschreven. Jouw lidmaatschap wordt niet automatisch verlengd. Elk jaar kijken we eerst na of je nog lid bent van jouw thuisbibliotheek. Als dit zo is, kunnen we jouw abonnement als gastlener verlengen. Deze check kan je laten doen bij de klantenservice van een van de bibliotheken in Voorschoten en Wassenaar. 

Gastlenen in een andere bibliotheek dan Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar 
Je leent met een geldig abonnement en jouw bibliotheekpas van Bibliotheek Voorschoten Wassenaar bij alle openbare bibliotheken in Nederland. Neem bij je eerste bezoek aan een andere bibliotheek jouw bibliotheekpas en een geldig identiteitsbewijs mee. Een bibliotheekmedewerker zal jouw pas op geldigheid controleren en die registreren. Als alles in orde is, kan je meteen materialen lenen. Meestal op jouw eigen bibliotheekpas. In bibliotheken die met een ander systeem werken, krijg je een nieuwe bibliotheekpas  om in die bibliotheek te kunnen lenen. Je kan in heel Nederland lenen zolang je lid bent van de Bibliotheek Voorschoten Wassenaar. Het abonnement wordt automatisch verlengd. 

Gastlenen in Bibliotheek Voorschoten Wassenaar is niet mogelijk is met een Ooievaarspas, een Kleine pas en de Basispas voor studenten en scholieren uit Den Haag. 

Lees hier de veelgestelde vragen over gastlenen, of informeer bij de bibliotheek waar je dit wilt gastlenen.


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Dat kan via Mijn Bibliotheek. Daar zie je de materialen staan die je hebt geleend. En kun je mogelijk de titel(s) verlengen die je langer wilt houden.

Bij de Selfservice balie kunnen boeken ook worden verlengd. Wanneer je inlogt met je pas bij de Selfservice balie verschijnt er op het scherm een overzicht van de boeken welke je geleend hebt. Door op het blokje verlengen te tikken op het aanraakscherm worden je boeken met de bij jouw lidmaatschap passende leentermijn verlengd. Tenzij een boek gereserveerd is. Dan lukt dit niet. Je wordt dat gevraagd het betreffende boek in de rode brievenbus in te leveren. Dat is de brievenbus met de rode rand bij de middelste Selfservice balie.

Meer over verlengen
Je kunt de uitleentermijn van je materialen maximaal twee keer verlengen. Verlengen kan niet als je pas is geblokkeerd. En als iemand anders de titel(s) heeft gereserveerd. 

Leengeld
Het kan zijn dat je een titel wilt verlengen waarvoor je leengeld moet betalen. Bijvoorbeeld Express titels. Dit zul je dan voor de nieuwe leenperiode opnieuw moeten doen. Het leengeld dat je schuldig bent, wordt op je bibliotheekpas bijgeschreven. Via Mijn bibliotheek kun je het saldo bekijken. Betalen van openstaande bedragen kan online via iDeal of in de bibliotheek. 

 

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

  • De datum van de geleende materialen kun je twee keer verlengen met drie weken, mits de materialen niet gereserveerd zijn. Met uitzondering van TopTitels.

Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal?

Zoek in de catalogus naar de titel die je wilt reserveren. Klik daarna op de knop ‘reserveren’ en volg de aanwijzingen op het scherm. Het maakt niet uit of de titel op dat moment uitgeleend is of niet. 

Waar en wanneer ophalen 
Je kunt zelf de bibliotheek kiezen waar je het materiaal wilt ophalen. Je krijgt per email bericht wanneer de gereserveerde titel voor je klaarligt. De gereserveerde titel blijft zeven dagen voor u beschikbaar. 

Reserveringskosten 
Wij vragen een klein bedrag (€1,00) om een titel te reserveren bij een andere bibliotheek in Noord- en Zuid Holland. Dit bedrag wordt geboekt op jouw rekening in het bibliotheeksysteem. Je betaalt het via de betaalautomaten in de bibliotheek. Met een Bieb Onbezorgd en Jongeren Onbezorgd is reserveren gratis. 

Annuleren 
Je kunt een gemaakte reservering annuleren. Maar het is niet mogelijk om het reserveringsgeld terug te krijgen zodra het boek eenmaal met transport is.  

Hoe kan ik op titels zoeken?

 

Kijk op de pagina Zoeken & vinden voor uitgebreide informatie en ondersteuning.

Waar kan ik de status van mijn reservering inzien?

Log in met je klantnummer en wachtwoord bij Mijn Bibliotheek. Daar kun je zien hoe het met je reservering staat. Heb je ons je e-mailadres gegeven, dan krijg je bericht als de gereserveerde titel voor je klaarstaat. 

Kan ik materialen aanvragen uit andere bibliotheken?

Ja, dat kan. Wilt je iets lenen wat Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar niet in bezit heeft? Dan kun je het materiaal aanvragen bij een bibliotheek die dat wel heeft

Hoe vraag ik materiaal aan uit Universiteitsbibliotheken?

Wil je materialen aanvragen uit universiteitsbibliotheken, internationale Bibliotheken, specialistische Bibliotheken of de Koninklijke Bibliotheek? Dat kan via WorldCat Discovery. Hier lees je meer over het aanvragen van wetenschappelijke boeken met WorldcatDiscovery.


Betalen

Ik wil een openstaande boete betalen

Openstaande bedragen kunnen online in Mijn Bibliotheek via Mollie worden betaald. Ook is het mogelijk de boete bij de betaalautomaat in de bibliotheek te betalen. 

Wat betaal ik als ik te laat ben?

  • (Luister)boek            € 0,20 per dag
  • Tijdschrift                 € 0,20 per dag
  • Toptitel                     € 0,30 per dag
  • DVD                         € 0,50 per dag
  • Game*                     € 0,30 per dag
  • Speelleermateriaal*  € 0,20 per dag

*in vestiging Voorschoten

Kan ik 'rood staan'?

  1. Indien materialen na 60 dagen na het verstrijken van de inleverdatum niet zijn geretourneerd,
    worden de materialen als vermist beschouwd en ontvangt de lener een rekening voor het
    vergoeden van de materialen.
  2. Wanneer er een boetebedrag open staat vanaf € 5,- of hoger wordt de lener op de hoogte
    gesteld.
  3. Wanneer er een boetebedrag open staat van € 10,- of hoger, wordt de lener op de hoogte
    gesteld, en wordt de lenerspas geblokkeerd tot de rekening is voldaan.
  4. Elke rekening wordt verhoogd met administratiekosten.
  5. Zo nodig wordt een incassobureau ingeschakeld: de kosten hiervan zijn voor rekening van de lener.

Kan ik voor mijn gezinsleden betalen?

In Mijn Menu en de Wise-app kunt u via één account ook voor andere gezinsleden verlengen/betalen. Hiervoor moeten machtigingen aangemaakt worden. Zijn de machtigingen aangemaakt in de Wise-app, dan zijn deze ook te gebruiken in Mijn Menu en omgekeerd. 

Hoe zet ik tegoed op mijn pas?

  • Log in op Mijn menu
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op de blauwe balk ‘U kunt in het overzicht van uw winkelmandje tegoed bijstorten’
  • Vul het bedrag in
  • Klik op Bijstorten
  • Klik op ‘Betalen met iDEAL’
  • Kies uw eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • U kunt ook na inloggen direct naar het winkelmandje gaan om een tegoed te storten.

Hoe betaal ik via iDeal?

Een openstaand bedrag lager dan € 1,00 kunt u via iDEAL betalen door het bedrag aan te vullen tot € 1,00 of meer.    

  • Log in op Mijn menu
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op ‘Betalen geselecteerde posten’
  • Het bedrag wordt standaard aangevuld tot € 1,00
  • U klikt op ‘Betalen met iDEAL’ om te betalen
  • Het aangevulde bedrag wordt als tegoed op uw pas gezet
  • Kies uw eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • Na betalen en afsluiten van Mijn Menu is uw pas direct gedeblokkeerd
  • Het bedrag dat u heeft ingevuld bij ‘Tegoed’ staat nu als tegoed op uw pas

Heeft u een openstaand bedrag en onvoldoende tegoed op uw pas, ook dan kunt u via iDEAL betalen.

  • Log in op Mijn menu
  • Ga naar ‘Details financiële posten’
  • Klik op ‘Betalen geselecteerde posten’
  • Klik op ‘Gebruik tegoed’
  • Klik op ‘Afrekenen via iDEAL’ om het restant af te rekenen
  • Kies uw eigen bank en klik op ‘Afrekenen’
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • Na betalen en afsluiten van Mijn Menu is uw pas direct gedeblokkeerd